maanantai 3. helmikuuta 2020

Maanantai 6.1

Matkamme kohti Saksaa ja Bergheimia alkoi 6. 1 Loppiaisena aamuvarhaisella. Mukana olivat kosmetologiopiskelijat Noora, Stella ja Tiia sekä lähihoitajaopiskelijat Suvi ja Jenny. Olimme sopineet tapaavamme 05:30 lähtöaulassa, jossa kaikki olivatkin sovitusti paikalla. Hieman väsyneenä vielä aikaisesta aamusta johtuen, teimme matkaselvitykset ja siirryimme sujuvasti odottamaan lennon lähtöä.

Lento Kohti Düsseldorfia sujui kaikin puolin hyvin ja ainakin itse ehdin ottaa lennon aikana virkistävät aamu-unet. Düsseldorfin kentältä meillä oli ensimmäisenä tehtävänä löytää junayhteys kohti Kölniä, johon isäntämme ja emäntämme olivat luvanneet tulla vastaan. Menimme suosiolla kysymään neuvoa junayhteyksistä lippumyymälästä, jossa meille annettiinkin hyvät ohjeet. Hieman ahtaassa junassa oli vähän haastetta matkalaukkujen kanssa, mutta siitäkin selvittiin hyvällä asenteella. Hyvistä ohjeista huolimatta emme ymmärtäneet leimata lippua ennen junaan nousua (leimausautomaatti oli todella pieni ja huomaamaton). Ystävällinen konduktööri oli kuitenkin ymmärtäväinen, kun tajusimme junassa virheemme. No tekevälle sattuu ja se olikin reissun ainoa kömmähdys.

Kölnin asemalta löysimme vaivatta treffipaikkaamme eli Kölnin tuomikirkon aukealle. Sitä ei todellakaan voinut olla huomaamatta, sillä kirkko oli valtavan kokoinen! Meitä oli tullut vastaan Marc ja Lisa, Berufskollegen kv-vastaavat. Siitä sitten jatkoimme autoilla kohti Bergheimia ja opiskelijoiden majapaikkaa. Navigaattorin avulla löysimme vaivatta perille ja meitä oli vastassa majapaikan ”caretaker” Norbert, joka nopeasti esitteli tyttöjen majapaikan. Asuntona oli tilava kaksio, joka näytti oikein siistiltä ja kivalta. Opiskelijat jättivät vain nopeasti matkatavarat majapaikkaan ja lähdimme melko nopeasti syömään porukalla.

Lounasta nautimme Bergheimin keskustassa olevassa Cafe ExtraBlatt- ravintolassa. Lounaan ohessa keskustelimme niitä näitä ja suunnittelimme tulevaa viikkoa ja opiskelijoiden vaihtoon liittyviä asioita. Pitkä matka ja aikainen aamuherätys alkoi lounaan jälkeen painaa silmäluomissa, joten päätimme lähteä takaisin kohti opiskelijoiden majapaikkaa. Erittäin ystävälliset Marc ja Lisa veivät meidät paikalliseen supermarkettiin, jossa opiskelijat saivat ostaa ensihätään ruokatarvikkeita. Supermarketissa ensin pyörittiin ihmeissään etsien saksalaisia vastineita suomalaisille elintarvikkeille, mutta loppujen lopuksi kaikki löytyi ja pääsimme viemään opiskelijat omalle asunnolleen lepäämään ja valmistautumaan ensimmäiseen koulupäivään.

Kun olimme huolehtineet opiskelijoiden hyvinvoinnista, Marc vielä ystävällisesti vei minut hotellille. Matkan aikana hän kuitenkin sai hyvän idean koukata vielä heidän koulun kautta ja sainkin extempore kouluesittelyyn Berufskollegen Kenteler Wiesen kadulla sijaitsevaan tuliterään koulurakenneukseen. Tässä koulupisteessä on heidän sosiaali-ja terveysalan sekä hius-ja kauneuskoulutus. Loppiainen on myös täällä Saksassa vapaapäivä, joten teimme pikaisen kierroksen tyhjässä koulussa hius-ja kauneusosastolla. Matkalla minun hotellille pysähdyimme myös vanhassa koulurakennuksessa Kettelerstrassella, jossa sattumalta tapasimme apulaisrehtori frau Emmansin. Vaihdoimme nopeasti hänen kanssaan kuulumisia ja hän kertoi koko koulun henkilökunnan olevan hieman jännittyneitä ja hermostuneita tulevasta koulutarkastuksesta johtuen. Myös tästä syystä hänkin oli vapaapäivänä töissä. Pitkän ja mielenkiintoisen päivän jälkeen suuntasimme loppujen lopuksi majapaikkaani Hotel Bergheim 52. Hotelli osoittautui erittäin mukavaksi ja kotoisaksi hotelliksi. Sovimme Marcin kanssa seuraavan päivän aikataulusta ja sen jälkeen oli minunkin vuoro päästä huilimaan pitkän päivän päätteeksi.